lördag 23 december 2017

Melodikrysset vecka 51 - 2017

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Även i dag, på lilla julafton, sitter jag hemma vid köksbordet på Söderhöjden i Jakobsberg. På morgonen har jag lyssnat på "Ring så spelar vi" under tiden som jag kokt smörgåssky och förberett julskinkan och den danska fläsksteken som jag ska tillaga i eftermiddag. I går handlade vi all julmat på mindre än en timme, vilket är nytt rekord både tids och prismässigt. En ordentlig inköpslista underlättade inköpen även om jag är övertygad att vi handlade mer än vad vi behöver och vad som kommer att ätas upp.

Jag har som vanligt haft en både rolig och omväxlande arbetsvecka även om den varit väldigt kort.  Jag har sedan i lördags lett en högmässa, en begravningsgudstjänst, församlingens förbönsmässa och en julandakt för Rotary. Vi har haft konstituerande sammanträde med det nyvalda Kyrkorådet och årets sista möte med Ekonomiutskottet. Utöver detta har jag haft två begravningssamtal inför kommande begravningsgudstjänster, möte med Järfälla schackklubb om att eventuellt hyra lokaler av församlingen, möte kring städning av våra lokaler och jullunch tillsammans med församlingens förtroendevalda. Sist men inte minst var jag i måndags på Kommunfullmäktige för att ta emot Järfälla kommuns miljöstipendium som i år tillfallit Järfälla församling och begravningsverksamheten.

Min fritid har jag som vanligt tillbringat med Hugo och yngsta dottern. Vi har tagit promenader och julhandlat. Jag har också hunnit med att se den nya säsongen av "El Chapo". Efter dagens kryss ska jag och yngsta dottern handla den sista julklappen.

Vädret i Järfälla är allt utom "juligt". Det regnar och är tre grader varmt.

Så här ser förslaget till lösning, på årets julkryss, ut:

V 1: Vi inleder julkrysset med "Vår julskinka har rymt". Den brukar sjungas av Åke Cato och Sven Melander alias "Werner och Werner".

L 2: Vi får lyssna till "Rudolf med röda mulen" i en instrumental version.

V 8: Loa Falkman sjunger "Jul, jul, strålande jul". Han är väl numera känd som "ICA-Stig".

L 6: "I'm driving home for Christmas" framförs av Chris Rea.

V 10 och V 5: Texten till "Julvisa i Finnmarken" har skrivits av Dan Andersson. Jag tror att det är Sofia Karlsson som framför den.

L 10, L 11, V 12 och L 3: "Det är en ros utsprungen" har nummer 113 i vår psalmbok. En otroligt vacker psalm som vi kommer att sjunga på midnatssmässan i Järfälla kyrka.

L 1: "Wham" framför sin väldigt vackra sång "Last Christmas". En sång jag lyssnade till när jag gick Karlberg 1984/1985.

V 4: Vi får höra den vackra sången "Julen är på väg", med text och musik av Py Bäckman. Det var även hon som framförde den.

L 4: "Ser du stjärnan i det blå", ur Disneys film "Pinocchio" framförs i en isländsk version.

V 13: Robbie Williams "rappar" "I believe in Christmas time". Jag måste säga att jag uppskattar hans sång mer.

L 7: "Have your self a merry little Christmas" framfördes av Melanie Marshall med komp av en oboe.

L 9: "Band Aid" sjunger den otroligt vackra sången "Do the know its Christmas". De leddes av sir Bob Geldof.

V 9: Vi går i mål med ett stycke av Bach. Tyvärr måste jag erkänna att jag inte kan titeln. Jag vet att han kallas den "femte evangelisten" men ändå har han aldrig riktigt fastnat i mitt musiköra med några få undantag. Jag förutsätter dock att det är hämtat ur "Juloratoriet".

Därmed var "julkrysset" avklarat. Det var inte särskilt svårt, även om jag stavade fel på Pinocchio och inte kan titeln på Bachs stycke, så har jag inte behövt googla någon gång i dag, vilket är ovanligt.

Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fin fjärde advent och julhelg. Vi hörs dagen innan nyårsafton igen.

"Nådig och barmhärtig är Herren,
sen till vrede och rik på kärlek."

153 kommentarer:

  1. God Morgon Krister och alla vänner!
    Önskar alla GOD JUL o GOTT NYTT ÅR!
    Henrietta

    SvaraRadera
  2. God morgon från ett Blåsigt Skepplanda.

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla andra lösare och en riktigt God Jul önskar Bengt från ett regnigt Bromölla.

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla kryssare, vi vill önska Er alla en God Jul och ett Gott Nytt 2018 från ett dimmigt och blött Lidhult Med vänlig hälsning Roffe

    SvaraRadera
  5. God morgon Krister och alla andra kryssare. I dag sitter vi utanför Karlsborg i Västergötland och här är f n +8 grader. Får se hur det går för Tomten att ta sig hit i morgon. Vi önskar alla en riktigt GOD JUL med allt vad det innebär av olika traditioner. Else-Britt hälsar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Thorsten.

      Önskar dig och Else-Britt detsamma.

      Radera
  6. Godmorgon och en önskan om en trevlig jul och ett Gott Nytt År

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister, Hugo o alla kryssare! Önskar ALLA EN RIKTIGT GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR! Lycka till med dagens julkryss. Julhälsning från Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Lisbeth.

      Tack detsamma.

      PS! Hugo åker till Karlskrona på måndag. Tyvärr kan jag inte följa med. DS!

      Radera
  8. Instämmer med övriga och vill också önska en riktigt god jul!

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister. God jul till er alla.

    SvaraRadera
  10. God morgon och ha en riktigt god jul Krister

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister och alla kryssälskare! Efter krysset ska vi på 30-års kalas! Äldsta barnbarnet Sandra ska firas! God Jul till alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Irene.

      Tack detsamma.

      Hälsa Sandra ett stort grattis.

      Radera
  12. God morgon alla kryssare från ett grått Norrköping, Berit

    SvaraRadera
  13. God Jul Krister och alla melodikryssare och lycka till med krysset idag!
    Hälsn Sofia

    SvaraRadera
  14. God morgon Krister och alla kryssare idag från ett blött Stockholm. Jag har just vaknat så idag behöver jag säkert hjälp med julkrysset. Lycka till alla!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  15. God Jul och lycka till med dagens kryss önskar jag er alla från ett regnigt Karö. / Hanna

    SvaraRadera
  16. Gordon önskar Hugo och hans familj en riktigt GOD JUL!

    SvaraRadera
  17. God morgon alla kryssare från ett grått Bryssel. Nu ska vi ha kul!
    Hälsningar Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Birgitta.

      Det hoppas jag att vi får.

      Radera
  18. Godmorgon från Kåge. Tar en liten paus i julstöket för Melodikrysset. Det går lite sakta för mig eftersom jag varit lite krasslig i veckan, men nu har jag fått medicin för mitt hjärtflimmer och massor med kortisonkräm mot mina utslag. Tur att vi ska fira jul hos dottern. Slut med klagomål idag. Nu börjar vi.

    SvaraRadera
  19. God morgon Krister och alla krysslösare. Idag löser jag krysset tillsammans med min son. God jul från ett blåsigt Lockne, Jämtland. /Ulla

    SvaraRadera
  20. God Jul från oss på Flen I dag åker vi till Järfälla för att fira jul med barn å barnbarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, PA.

      Tack detsamma och välkommen till Järfälla.

      Radera
  21. v8 Loa Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  22. L6 Chris Ria Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  23. God Jul alla krysslösare från ett grått Björkhagen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enda vintriga vi har är konstisarna. Som jag och barnen nyttjat ordentligt.⛸🏑

      Radera
  24. V.10 Dan
    V:5 Andersson

    Julvisa i Finnmarken

    SvaraRadera
  25. L10 L11 V12 L3 det är en ros utsprungen

    SvaraRadera
  26. Det är en ros utsprungen

    SvaraRadera
  27. L10 Det L11 Är V12 en L3 Ros Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  28. God Norgon Krister !
    Kirk med familj vill önska dig och din familj en riktig GOD JUL
    Kirk

    SvaraRadera
  29. v4 Py Bäckman Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  30. Goförmiddag Krister och alla kryssare. Sotter hos grannfrun och myser.
    Vill önska er en fridefull och God Jul/Annica i Piteå

    SvaraRadera
  31. God jul och gott nytt år i förskott <3

    SvaraRadera
  32. God morgon. Idag har jag och 12-åringar sällskap av maken/fadern så idag får vi klicka in här i smyg. Han gillar inte att vi "fuskar" trots att han själv frågar Mr Google om hjälp stup i kvarten. Men som vanligt överlistar dottern oss när det gäller nätet.
    Ha en skön julhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Catha.

      Det är väl inte mer fusk att titta här än att googla?

      Tack detsamma.

      Radera
  33. L4 pinocchio Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  34. Det här är Robbie Williams säger maken

    SvaraRadera
  35. L7 Oboe Lisbeth i Karlskronaa

    SvaraRadera
  36. vart ska robbie in?

    SvaraRadera
  37. Hade varit roligare om han valt Midge Ure istället för Bob...

    SvaraRadera
  38. Stavas det inte Pinocchio, för att oboe skall gå in?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är Krister som spelar ett julspratt med oss

      Radera
    2. Jag hade stavat fel i första upplagan.

      Det ska stavas PINOCCHIO.

      Radera
  39. v 9 Bach Lisbeth i Karlskrona

    SvaraRadera
  40. Tack för idag alla kryssare, önskar er alla en GOD JUL, Berit

    SvaraRadera
  41. Då var det slut för idag. Jag önskar er alla en fridfull jul.

    SvaraRadera
  42. God Jul på er alla och ta det lugnt på vägarna så ses vi nästa lördag.

    SvaraRadera
  43. Tack för idag. Trots att jag är nyvaken gick det bra med krysset.
    Jag önskar alla en riktigt God Jul!
    //Carin från Ösmo

    SvaraRadera
  44. Tack för idag! God Helg! Plus 7 gr. Varmt!

    SvaraRadera
  45. GOD! jul OCH GOTT NYTT ÅR Önskar jag dig.
    Alice.

    SvaraRadera
  46. Hej Krister och God Jul
    Vilken vecka du haft, hann du äta mellan varven. Så lagar du Julmaten dessutom, många "järn i elden". Som pensionär hinner jag intet av allt jag tänkt, det kommer en jul till nästa år,inte julpyntat särskilt mycket, dottern med familj kommer efter Jul, hennes jobb går före allt annat, hon var så sjuk, sov bort halva förra helgen, jobbar på Scan i Stockholm som administrativ chef och på klagomuren i telefon. Tyckte hon skulle ta hand om sig, skippa jobbet,bad en bön för henne. men på Onsdagen var hon i väg i alla fall.Puh. Nu jobbar hon även idag. Minns när jag var på Kretsloppet, Södertälje kommuns återvinning, fick jobba Lördagar, ingen lät mig jobba kvar för pengarna tog slut, de kunde väl låtit mig vara kvar med lönebidrag som den andra med färgade pojken fick, nä du, grämer mig än idag, brukar inte vara så här långsint. Men vissa saker kan jag bara inte glömma, för snäll ska man inte vara. Plusset var att jag fick lära mig hur en dator fungerar. Älskade faktiskt det där OSA-arbetet. Hur dåligt betalt som helst, fick socialbidrag för att klara mig nödtorftigt. I dagens läge klarar jag mig bra med min lilla pension att jag även kan mata de vilda fåglarna året om.

    Synd att jag ingen ny psalmbok har bara de gamla. Biblar också.

    Underbar JUl till Hugos husse matte med familj från Prinzen och hans matte




    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Marie-Louise.

      Jag hinner oftast äta lunch. Som du säkert listat ut så älskar jag mitt jobb.

      Synd att du inte fick jobba kvar men jag är glad att du klarar dig som pensionär.

      Jag önskar dig och de dina detsamma.

      Radera